Takže pánové, už jsem trochu osvěžen, trochu jsem prolezl dokumentaci a poslušně hlásím:
V podstatě existovaly tři varianty rakouskejch Fokkerů:
Fokker V22: pokusná zástavba motoru AD do D.VII v Německu, 1 ks
Fokker D.VII celodřevěný: Fok. D.VII (Alb) 541/18. Pokusný kus pro případnou výrobu v R-U. To trpělo nedostatkem kovů, navíc se svářením na tom taky nebylo nejlépe. Takže dřvěná kostra trupu potažená překližkou. Mělo to tvary D.VII, ale stavěno to bylo tak, jak bylo zvykem v R-U
Fokker D.VII (MÁG) ser. 93: To je to, co nás zajímá. Budu psát o tom čs kuse, pouze někde udělám odbočku. Mám na tenhle typ (dohromady 9 kusů - 6 "německých" a 3 maďarské (93.07 - 09)) asi 20+ fotek. Každopádně si nekladu nároky na bezchybnost, jakékoliv připomínky rád uvítám.
Rakousko objednalo u MÁGu (částečně vlastněném Fokkerem) výrobu Fokkerů D.VII. Aby se výroba dobře rozeběhla, bylo z Německa dodáno 6 draků (někde se uvádí jen kovových trupů s tím, že dřevěná křídla si Maďaři vyrobili sami). Byl mezi nimi i stroj v.č. 3867. Ten by měl, pokud byla dodržena sekvence číslování, dostat R-U ev. číslo 93.06 Naní pokud dovolíte, popíšu rozdíly oproti německému kusu a vezmu to odpředu dozadu:
Vrtule: byly používány různé, například Germania, čtyřlistá Jarray, DR. Germania vypadá že je v Eduardí krabici, čtyřlistou Jarray má nepříklad Spin ve svém konverzním setu na Aviaika D.II
Chladič: Instalován hranatý chladič podobného typu jako na Aviatiku D.I Netroufnu si tvrdit, jestli je to ten, co má Flashback ve svý krabici Berga (jeden z mnoha tvarů chladiče tohoto typu), antož pořádné výkresy na D.VII ser 93 neexistují. V tuto chvilku nemám zrovna sil to srovnávat podle fotek. Každopádně 3867 nemá v chladiči "průstřelné" otvory, jako jsou ve stavebnici Flashbacku. Některé MÁGy je však měly. Jinak je evidentní, že chladič byl za služby v ČSR vyměněn (Kaše, Pirič - fota na 6.straně křídové vloky za str. 72 nahoře a veprostřed)!!!
Motor: Austro Daimler AD6 225 hp. Modelově ho nikdo samostatně nedělá. Nejpouřitelnější, co lze nalést je motor v Oeffagu od Blue Maxe. Je to ale hybrid mezi 160/180 hp a 200/225 hp. Má tvar trubek sání jako 200/225, ale válce mají kulaté sání a výfuk a dva ventily na válec. 200/225 měl sání a výfuk oválné a 4 ventily na válec.
Výfuk: Původní sěmecké stroje s bavoráky a medvědy měly sběrač, MÁGy měly 6 samostatných oválných výfuků.
Krycí plechy motoru: Boční půlkulaté kryty odpovídaji rozložením krytek a štěrbin tomu, co bývá označováno jako "Fokker Final" Horní plechy (pokud byly instalovány) pak nepřecházely vzhůru plynulým obloukem, ale sledovaly přední hrahu chladiče. Tzn, že byly lomené s někdy ostrou hranou, někdy s hranou lehce zakulacenou). Existovaly přitom dva tvary. První sahal až nahoru k vrcholu motoru (93.02), podobně jako na Aviatikách z MÁGu a vytvářel v podstatě takovou rakvičku. Druhý (instalovaný na 3867) sahal tak do půlky šikmé hrany chladiče.
Výzbroj: V první fázi po zajetí Schwazlose, později Vickersy. Pokud byly instalovány rakouské kulomety, pak měly "prodloužené hlavě" až před chladič a na motoru nebyly ochranné pásy jako u německých strojů. Později nenacházím na fotkách ani jedno z toho. Schwarzlose dělá Aoroclub z bílého kovu
a Jager z resinu. Ten už je o dost lepší. Mám doma oba, vím, o čem mluvím.
Trup dále: Madla na spodku trupu před ocasem jsou v poloze OAW, tj vzhůru podél trupu. Ostatní maďaři je mají hezky podle pana Fokkera dolů.
Křidélko podvozku: Zdá se standardní Fokkerovy produkce a je takové na všech fotografiích 3867 krom té slavné v tříbarevné kamufláži. Tam se mi zdá křidélko s mnším rozpětím - v podstatě je "useklé" ke vzpěrám podvozku a odhaluje vnitřní konstrukci, tj mělo by být vidět i odpružení, jinak skryté v kidélku. Fotka je ale focena tak že nic vidět není.
No a téma zbarvení. Před pár dny jsem při psaní z hlavy trochu chyboval. Takže teď, co je jisté. Fokkery 93.07, 08 (spárka) a 09 , tj maďarská plnovýroba, byly prokazatelně potaženy lakovaným plátnem (CDL). To samé platí pro 93.02 - německá předprodukce, spárka. Na ostatní letouny nejsou fotografie. Respektive jsou, ale nejdou jednotlivé stroje identifikovat. Mám jedinou fotku, na které jseou dva stroje prokazatelně potaženy Lozenge (pravděpodobně dodáno s draky, v Rakousku se s největší pravděpodobností lozenge nikdy netisklo). Bohužel, tyto stroje nemají trupové číslo. Tomu by odpovídal i stav našeho Fokkera, který také dlouho létal v Lozenge bez trupového čísla. Co je na fotografii ale velmi zajímavé, to je výsostné označení - rudé hvězdy v bílých polích na trupu a spodní ploše křídel. Jeden má to samé i na disku kol. Na horním křídle a na SOP předpokládám to samé, ale není to vidět. Je to zajímavé o to víc, že na 3867 není vidět (nebo jsem si alespoň nevšiml) zamalování bílých ploch pod kruhovými výsostnmi znaky ČSR. A ty plochy byly větší než naše znaky.
Dalších rozdílů jsem nenašel, ale nejsem neomylný nebo vševědoucí.