denní zobrazení: 209654 / today visits: 209654 |
To DŠ nedalo mit o a doma jsem mrknul ještě do Detailu ale tam jsou snad všechny fotky na křídlo ze součastné doby, v WA taky převládají ty součastné, ale najdete tam i dobové a tuším že se jedná o foto otevřených zbraní kde jsou nýty vidět. Já nevím proč, ale mě se ta teorie s vypadaným tmelem přesně a pouze na nýtech moc nezdá, zato jako dost pravděpodné se mi zdá to o odstaňování invazních pruhů. Kdesi jsem také četl že křídla byla pouze stříkána základem a pak stříbrnou, na takto upraveném křídle by časem mohly nýty a spáry být vidět pouhým ušpiněním. To jsou, ale jen úvahy, nejsem odborník na Mustangy a ani si na něj nechci hrát.
Laminární profily přinesly výrazné zvětšení klouzavosti větroňů (nebo alespoň její posun k vyšším rychlostem).
Obecným problémem laminárních profilů je udržení žádoucího stavu proudění – vlnitost povrchu či znečištění náběžné hrany způsobuje turbulizaci mezní vrstvy a výrazné snížení výkonů. Typickým příkladem je snížená jakost křídla po určité době provozu nebo průlet dešťem. Mluvil jsem s pilotem kluzáku PIK, který na přeskoku mezi stoupáním vletěl do dešť. srážek a okamžitě pocítil výrazné snížení klouzavosti, respekt. zvýšení opadání(klesání) kluzáku. Měl pocit, že "nedoletí". Ale P 51 je zase něco trochu jiného ( vyšší rychlost a její větší rozsah atd). Nejsem aerodynamik.
28) 16.01.2003 -
D.Šimek Tmelené krídlo P-51D
Pro p.Kubáta. Ano, máte úplnou pravdu, ale já jsem příklad opotřebení barvy okolo nýtů uváděl právě pro případ nepřetmeleného křídla. Takových fotek, např. u Spitfirů je mezi námi mnoho. Takže pokud mám na "zeleném" křídle svítící nýty, pak musím konstatovat, že nejsou oleštěny obuví atd., ale "něco" z nich asi odpadlo. Ale díky za tip na dobové fotografie ve Walk aroundu, přiznám se, že jsem při vědomí, že tam převažují ty soudobé,tak trochu podrobné studiu odflákls12.
Dušanovi a Víťovi: Je to smutné, ale za mnou žádná hříva nevlaje a už vlát nebude
. Víťo, nějak se mi stalo, že jsem si na tebe smazal adresu. Pošli mi kontaktního maila, prosím.
Ještě Doplněk:
Možná právě proto, že u Mustanga zjistily, že tmelit je to k ničemu, tak se na to u Tempesta vybodly.Brzy dostanu nějaké podklady na P-63 Kingcobru.Ta měla taky lam. profil, tak se mrknu jestli byla tmelená.A propo L-29 ,L-39 až 159 mají taky lamináry.
No myslím, že aby v tom bylo jasno, tak se asi příští týden zeptám odborníka.Jist v kramflecích si 100% nejsem, ale prostě si nemyslím , že nějaká rozplesklá muška
dokáže úplně odtrhnout lamin. proud. Tím nechci říct, že by nezvýšila odpor.Dotaz na Michala (Plachtaře). Jak se to znatelně projevuje a jste si jist, že jde o Lamin. Odtržení ??? Vážně mně to zajímá.Nejsem plachtař, pouze teoretik a ještě k tomu bez zkušeností.
Pro D. Koktavý: Jako bývalý plachtař (i když jsem na kluzáku vybaveném stěrkama náběžné hrany křídla nelétal) můžu potvrdit, že nečistoty na náb. hraně křídla destabil. lamin. proudění. A to znatelně. Dle mého názoru, by bylo zbytečné montovat křídlo na P 51 s lam. profilem a netmelit ho.(pravda, Tempest ho tmelené nemá, tak babo raď) Ale je možné, že k tomu mohlo docházet. Taky si myslím, že výrobci modelů už znázorňují přetmelené křídlo (Tamyia, Hasegawa, Accur.)
Chlapi v prvním příspěvku jsem psal, krom jinýho, že většina fotek ukazuje křídlo tmelené. To že píšu o tom že jsou vidět na některých letadlech nýty neznamená že tvrdím že tomu tak je na všech. Pokud jde o Walk Around, jsou tam i fotky dobové a právě na fotkách dobových jsou nýty jasně vidět ostatně to zde i někteří potvrzujete. Pokud vás to uklidní ani já jsem u svého Mustanga křídlo nenýtoval, protože mám fotku ukazující křídlo přestříkané stříbrnou barvo, takže jak vidíte nepovažuji WA za podklady na všechny Mustangy bez vyjímky. Jesli je pro vás existence takových fotek nepřijatelná, tak sorráč že jsem na ně upozornil.
To D.Š. vaše teorie o obroušení povrchu okolo nýtů mi přijde podivná, pokud totiž nanáčím tmel, ten přeci zůstává v prohlubních tj. na nýtech, ostatně to je nejspíše i důvod tmelení, zbavit se právě těchto nerovností.
Zkuste tenhle link. Odtud se dá dále dostat na stránky o P-51 .
21) 15.01.2003 -
D.Šimek Tmelené krídlo P-51D
Pánové, před Vašimi znalostmi o profilu křídla smekám ( ikdyž bych o tom měl jako strojař také něco vědět), Ale myslím že původní téma bylo trošičku jinde. Pane Kubáte, nemyslím si, stejně jako pan Fabík, že by měl být Walk around podkladem pro všechny úpravy modelu. Docela by nám mohly v této chvíli pomoci publikace od Ospreyů, určené výhradně na tovární výrobu US letounů. Tuším, že právě o P-51 byla ta první.Jinak jsem se snažil zběžně projet pár názorných fotografií a musím konstatovat, že jsem opravdu našel i takové, kde jsou nýty vidět! Ovšem pozor! jedna fotka se týkala povrchu NMF z Evropy, je datovaná na podzim 44 a nýty jsou vidět mezi trupem a kryty zbraní. Domnívám se, že jde ojev, který vznikl při odstraňování invazních pruhů. Druhé foto je od 357.FG s kamuflovaným křídlem a tady jsou vidět jednotlivé nýty okolo zbraňových šachet. Když budu brousit nýtovanou plochu, obrousím vše okolo, ale ne nýty samotné, protože jsou mírně vtažené pod ostatní povrch! Proto jediné, co mě napadá je, že vypadl onen inkriminovaný tmel z hlav nýtů. No, že jsou vidět linie paneláže na více fotkách, to s tím souvisí a musíme se držet konkrétního stroje! Můj cíl je též si postavit Mustanga s křídlem jak má být, ale přiznám se bez mučení, že ani jeden v mé vitríně, tak zatím nevypadá. "Plnokrevníkům zdar!!!"