Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 181570 / today visits: 181570 |
Něco historie k vyfocenému letounu:
V rámci přestavby československého letectva v 90.letech bylo rozhodnuto uplatnit při jeho rekonstrukci unifikační přístup v rámci leteckých pluků.Protože nejvíce byly v bojích v listopadu 1989 ztrátami zatíženy stíhací, bitevní a vrtulníkové pluky, přistoupilo se k přestavbě bombardovacího letectva až v roce 1998.
Nová koncepce bombardovacího letectva představená 1.3.1998 do budoucna počítala se dvěma stíhacími-bombardovacími leteckými pluky a jedním bombardovacím leteckým plukem.Každý pluk měl v sestavě čítat čtyři letky přičemž každá letka měla mít tři bojové roje po čtyřech letounech a jeden výcvikový a záložní roj rovněž v síle čtyř letounů.
Protože k nechtěné přestavbě 28.sbolp na letišti Čáslav došlo už v průběhu bojů, kdy byl pluk prakticky kompletně přezbrojen na MiGy-27, nová koncepce zahrnovala pouze doplnění pluku na požadovanou sestavu nakoupením dalších jedenácti MiGů-27K.Obdobně jednoduchá byla situace u 6.sbolp v Přerově pro který bylo rozhodnuto plné vybavení pluku letouny Su-22M4 přičemž měl pro doplnění na plný stav převzít letouny první a druhé letky 20.sbolp.Ty byly k 6.sbolp postupně přelétány od 7.8.2000.
Stav 20.sbolp tak klesl na pouhé dvě letky letounů Su-24M.Původním plánem bylo přetvořit 20.sbolp na 20.bolp (s platností od 1.1.1999) doplnit pluk o další dvě letky těchto letounů avšak situace se zkomplikovala ve chvíli kdy byl nákup těchto letounů v SSSR dočasně zamítnut pro jejich značnou poptávku na Středním východě (povolen byl pouze nákup čtyř letounů náhradou za letouny ztracené během konfliktu v roce 1989).Protože však OKB Suchoj nechtěla nabízející se kontrakt ztratit, byly zástupcům československé vojenské mise na továrním letišti Žukovskoje předvedeny prototypy letounů Su-34 a Su-32FN.Tyto letouny sice neměly nosnost letounů Su-24M ale i přes to zástupce vojenské mise zaujaly a bylo dohodnuto že oba prototypy budou vyzkoušeny komisí sestavenou z československých pilotů a techniků a konečné rozhodnutí padne na základě jejich doporučení.
Oba prototypy proto 17.2.1999 přistály na letišti Mladá kde se měly u 20.bolp uskutečnit porovnávací testy (původně plánované testy na domovském letišti 20.bolp v Náměšti nad Oslavou nemohly být uskutečněny pro výluku letiště způsobenou výstavbou zázemí pro LDS).Z následujících čtyř měsíců intenzivních testů (tyto zahrnovaly nejen zkoušky pilotáže a letových parametrů letounů ale i testy výzbroje dodané zároveň s prototypy) vyplynulo rozhodnutí zakoupit pro letectvo ČSLA 36 letounů Su-32FN, které se ukázaly flexibilnějšími než Su-34.Objednávka byla podepsána 5.7.1999 a první čtyři vyrobené letouny Su-32FN (trupových čísel 7310-7314) byly na letiště v Náměšti nad Oslavou přelétnuty 3.5.2000 a zařazeny k první letce 20.bolp kde je již očekávaly posádky cvičené na letounech Su-27UB zapůjčených od 11.slp (pozemní personál prošel přeškolením přímo v Náměšti kde bylo za účasti techniků ze SSSR zřízeno několik přípravných kurzů, praktické přeškolení proběhlo až při dodávkách letounů protože tyto zatím nebyly ve výzbroji letectva SSSR).Dodávky letounů Su-32FN pro 20.bolp byly ukončeny k 2.12.2000 kdy byly převzaty poslední dva letouny trupových čísel 7343 a 7345.
Marking letounů Su-32FN v československém letectvu
Všechny letouny Su-32FN dodané do Československa byly zbarveny standartní čtyřbarevnou kamufláží zavedenou jako kamuflážní standart pro všechny letouny stíhacích-bombardovacích a bombardovacích útvarů letectva ČSSR.Tato kamufláž byla tvořena dvěma odstíny hnědé a dvěma odstíny zelené barvy přičemž dielektrické kryty antén a radiolokátoru byly ponechány v původní barvě materiálu, tedy středně šedé.Spodní plochy letounů byly nastříkány světle šedou barvou.
Mimo kamuflážního nátěru byly letouny při dodání opatřeny standartními kruhovými československými výsostnými znaky s modrým lemem, logy OKB Suchoj na vnějších stranách SOP (modrobílé provedení) a za kabinou (černobílé provedení) a trupovým číslem v černém provedení s bílým lemem pod překrytem kabiny.
Při zařazení k 20.bolp byly následně opatřeny znaky 20.bolp, bílým číslem letounu u pluku (vzhledem k provedenému továrnímu nátěru nestandardně umístěným na pohyblivých částech SOP) a SPZ pod kryty anténních systémů na svislé ocasní ploše a znaky letek pod čelním štítkem kabiny.Protože se ukázalo že provedený tovární nástřik letounů byl nekvalitní a velmi rychle se z letounů vlivem počasí loupal, bylo v roce 2005 rozhodnuto o jeho znovuprovedení s ohledem na platné normy.Nový nástřik letounů provedly v termínech listopad 2005 – červenec 2006 Letecké opravovny Trenčín, které obnovily kamuflážní nátěr v původním rozložení barevných polí, přestříkaly omšelé šedé dielektrické kryty zelenou barvou a označení letounů provedly dle platných norem a zvyklostí u 20.bolp.Ze svislých ocasních ploch proto zmizely loga OKB Suchoj a na svislé ocasní plochy byly provedeny nátěry standartních kruhových československých výsostných znaků s normovaným bílým lemem, znaky 20.bolp, bílé číslo letounu u pluku a konečně bílá SPZ pod dielektrickým krytem anténních systémů.Trupové číslo bylo pro obsazení SOP ponecháno na původním místě.
Su-7, Su-22, MIG-23, snad i MIG-29 a další (naše Su-25 ne?) by atomovku mohly nést taky.
Ale v těch papírech se nevyznám. Asi jako Tu-22M bez tankovací hubice podle smluv mohly být a přitom nebyl problém tam trubici vrátit a mít zas "zakázaný" bombardér.
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|