Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 192451 / today visits: 192451 |
Dost ale forsythovských fabulací, byť jsou založeny na relevantních technických výhradách českých vojáků k letounu C-295M. Existuje i nemálo ekonomických argumentů pro to, že obchod se španělskou CASA je pro české ministerstvo obrany nevýhodný, respektive je, jak se zdá, jediným subjektem, který vyjde z chystaného barteru bez zisku, či lépe řečeno se ztrátou.
Začněme tím, co by mělo kontraktu za 2,2 miliardy korun předcházet, tj. barteru s CASA, kdy se AČR zbaví pěti nadbytečných (nepoužívaných) bitevníků L-159 výměnou za jeden letoun C-295M. Odborníci ministerstva vyčíslili, že náklady na znovuzprovoznění pěti jednomístných stopadesátdevítek dosáhnou 300-350 mil Kč. To je v podstatě jednotková cena za tzv. holý letoun C-295M (22-25 mil. USD). Svého druhu účetním fíglem je, že tyto výdaje v podkladech pro rozhodnutí vlády ohledně pořízení nových dopravních letadel (a ani v částce 2,2 mld. Kč) pro armádu nefigurují. Šlo by totiž o finanční prostředky z běžných výdajů resortu, což by mohlo negativně ovlivnit provoz osmadvaceti bitevníků L-159 (24 jednomístných a 4 dvojmístné), které Armáda ČR používá.
Pokud by Španělé chtěli dvojmístné stroje, armádní náklady na znovuzprovoznění a na konverzi by přesáhly půl miliardy korun. Je totiž známo, že za konverzi čtyř jednomístných letounů ALCA na L-159T1 zaplatilo ministerstvo obrany 450 miliónů korun.
A ze stavu nepoužívaných armádních bitevníků uskladněných ve vodochodském Aeru by se odečetlo celkem deset kusů, protože těch dalších pět strojů použitých pro dvojmístnou verzi, bude nevratně kanibalizovaných. Při plánovaném barteru by správně měla být uvažována i hodnota těchto strojů, o něž by armáda přišla a které ještě před několika lety pořizovala v ceně čtvrt miliardy korun za kus.
Zápornou bilanci takové výměny nezachrání ani úspora, které by armáda dosáhla tím, že ve Vodochodech bude skladovat méně letadel. Z veřejně dostupných informací se to ostatně dá snadno spočítat - uskladnění 47 kusů na dobu 33 měsíců vyjde na 162,5 miliónu korun.
Dobrého hospodáře by mělo zarazit i to, že z podepsaného memoranda s firmou CASA není zřejmý její záměr pořídit si k vyměněným bitevníkům také související balíček logistické podpory u nového provozovatele.
Mají snad pravdu zlé jazyky, které dnes tvrdí, že CASA s přeprodejem českých bitevníků nepočítá (ve svém portfoliu má vlastní cvičná letadla) a že za pár let začne vyměněné L-159 rozebírat a po částech prodávat nazpátek české armádě v podobě náhradních dílů?
Římané si kladli otázku „Qui bono“, kdo z toho bude mít prospěch. V první řadě slovenská finanční skupina Penta, která zprivatizovala Aero Vodochody. Někdejší výrobce bitevníků má dostat 60-70 miliónů korun za znovuzprovoznění jednoho letadla anebo zhruba 110 miliónů za konverzi jednoho stroje na dvojmístnou verzi. A pokud budou prostřednictvím CASA letadla přeprodána do třetí země, má Aero šanci získat kontrakt na servisní podporu těchto letadel až do konce jejich životního cyklu.
Dalším z inkasujících je španělská CASA. I kdyby vyměněné bitevníky nechala firma shnít někde na dvoře továrny, obchod založený na výměně jednoho letadla a následné koupi dalších tří je pro ni po všech stránkách výhodný.
Zejména v době, kdy od uvedení konkurenčního letadla Spartan má problém získávat nové zakázky a poté, co v Polsku během přistání fatálně havaroval jeden z letounů C-295M. V takové chvíli je třeba jakákoliv nová reference.
Zapomenou nelze ani na podle českých zákonů povinného zprostředkovatele nákupu vojenské techniky, kterým bude podle materiálů ministerstva obrany společnost Omnipol. Ta v ČR zastupuje zájmy nadnárodního zbrojařského koncernu EADS, jehož součástí je španělská CASA.
Zdroj a více na:
http://www.vrtetipsem.cz/clanek.php?ID=000003
Pro srovnání: Cena B737NG se pohybuje (v závisloti na výbavě, služách a velikosti kontraktu (to především - čím víc letadel, tím nižší cena)) v řádu 45 až 60 mil USD.
Pro šťouraly - Pochopitelně vidím rozdíl mezi CASA a B737, je to spíš pro ilustraci.
Pokud mne pamět neklame cena Alky byla udávána před cca 5ti lety na 13,5mil dolarů.
Kolik že chchou za 1 CASu?
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|