denní zobrazení: 185513 / today visits: 185513 |
14) 02.01.2002 -
Libor Malý B5N Kate s čísly na křídlech
Dnes jsem se propracoval k IKB Aviation History Colouring Book č.36 a problém Kate by mohl být v obecnosti dořešen takto: některé Kate z prvních dodávek (neupřesňuje jestli B5N1 nebo B5N2) byly zařazovány do služby v NMF, což však nemělo dlouhého trvání. Sice nebylo direktivně stanoveno opatřovat povrch ochranným lakem, ale nebylo to ani vyloučeno (proto si B5N1 střihnu v NMF - že bych si i škrábnul...?). Těsně před útokem byly kamuflovány a všechny nekamuflované plochy zůstaly v původním nažloutlém odstínu ame-iro (FS*3440 - nebyl to tedy čirý ochranný lak na NMF jako u A5M, který Claude dával odstín podoby mědi či mosazi). Baker NMF u Kate úplně vylučuje. Dále píše, že většina a snad dokonce všechny Kate měly na spodku křídel velké černé číslice umístěné horní částí směrem k náběžce, které sloužily k již dříve popsanému účelu výcviku. Jsem tomu celkem rád, protože bude stačit když "svého Fučidu" zespodu přepráším (no jó, ale čím vlastně?). Nemáte nějaký
?
Pánové,klaním se, toto je diskuze jak má být, bez emocí, osvětlující společné téma
s přínosem pro ostatní.s5 Jak na nový rok - tak po celý rok. Poklona.s4
12) 01.01.2002 -
Libor Malý B5N Kate s čísly na křídlech
Takže nezbývá než věřit dekálům ze stavebnice nebo těm Aeromasterům, a to ve všem. Model stavěný na "bodovačku" to určitě snese, ale nemělo by to snést vědomí jeho autora.
Ono to s těmi číslicemi na spodku křídla bude asi trochu jinak. Schémata v Model Art 406 jsou dosti schématická a opstrádají řadu detailů. Co se týká knih p. Bakera, velmi doporučuji revidované vydání se super barevnými vzorníky, které vycházelo asi před dvěma lety v sešitové podobě - IKB Colouring Book NO.36-42. Jeho starší kniha, vydaná i v Polsku obsahuje dost nepřesností a POláci si tam přidali mnoho svého, čímž z polské mutace udělali bullshit. V Model Art 378 jsem našel foto BII-307, ale 7 na spodku křídla je zde velmi dobře viditelná - ostatně lze ji nalézt i na hůře otištěné fotce v té knize od Frausu. Dále jsem v Maru Special 97 našel fotku B5N1 z paluby Ryújó s závěsníky pro bomby s číslicí 62 na spodku křídla. Naopak na EII-330 s torpédovým závěsníkem číslice na spodku křídla nejsou vidět (pravda fotka je z dubna 42). Kamile, nechci rozebírat mravní otázky okolo války - zůstává také ve vzduchu otázka zda Roosevelt věděl o připravovaném útoku či okolnosti pozdního doručení nóty o vyhlášení války. Příčiny, důsledky, politika, ekonomika atd...je to dost složité na jednoduchý výrok o vině. To, že Japs dostali u Midwaye na prdel byla shoda náhod a nikoliv výsledek prozíravé taktiky či převahy Amíků - prostě ty Dauntlessy byly ve správnou dobu na správném místě. Fajn výletů měli Yankees více než Japs, inu vždyť to taky vyhráli. V této souvislosti bych chtěl upozornit na neuvěřitelně těžkou prohru Američanů, kterou utrpěli 19.3.1945 při nájezdu na Japonsko. Dodnes nebyly zvěřejněny americké ztráty z tohoto dne!!! Ptal jsem se např Barretta Tillmana a i on mi odpověděl, že nemá o těchto ztrátách žádné info. Z kusých informací se zdá, že Amíci ztratili toho dne asi 200 letadel.
10) 01.01.2002 -
Libor Malý B5N Kate s čísly na křídlech
A ještě jedna maličkost. B5N2 Kate AI-317 na čb fotce publikace Silverbird o útoku na Pearl na str. 53 vypadá že na spodku má číslo "17", avšak čb foto BII-307 z knížky vydavatelství Fraus číslici "7" očividně nemá. A obě nesou pumu... Jo a jinak Kate s celistvým nátěrem ame-iro začaly být podle Iana Bakera dodávány jednotkám ve 3.kvartále 1941, takže kdyby Fučida vedl svaz na Kate s šedým spodkem, musel by pár týdnů před útokem dostat "funglovku", což ve svých pamětech nepotvrzujes23.
9) 30.12.2001 -
Libor Malý B5N Kate s čísly na křídlech
Ještě jedna maličkost k Model Artu. Mám č.406 (Japanese Navy bombers in WW II) a zde je na str.32 čb. levý bokorys Fučidova éra, avšak ta diskutovaná jednička na spodku křídla nakreslená není! A na str.19 je docela známá fotka téhož stroje z léta 1942 - děsně otlučeného, což jen potvrzuje domněnku, že zelená šla narychlo na původní potah v NMF, proto se taky rychle loupala. A proto tvrdím, že spodek by měl být NMF, respektive v odstínu jak píše Martin (původní kovový potah ošetřený lakem, asi něco ve stylu A5M Claude).
Chá chá, amíci mněli těch fajn výletů potom docela víc. Jak řekl Jamamoto: akorát vzbudili spícího obra.s3 Nevím jestli bych tento podlý útok bez vyhlášení války nazval skvělým ..s17.
A žádnou chloubu nezničili. Já myslím, že hned na to u Midwaye dostali žloutci těžce
na prdel a potvrdila se slova Jamamota.
V tom mnou zmiňovaném dokumentu na ČT jsem
sice žádný žlutošedý nádech neviděl, ale za to jsem viděl na startujícím zeru dva žluté pruhy s černými lemy kolem !!!
Doufám že jsem viděl dobře. Za příznivce
jap.císařství se nepovažuju a už vůbec né
příznivce Osy.Ale když si chci postavit "něco" z pacifiku WWII. tak to jaksi bez koblih nejde, že.s5 Akorát by mně zajímalo, čím si tak zasloužili pozornost letectva Osy, když rozpoutali doufám poslední odporný konflikt mezi lidmi ? ..Martine. Jenom mi neargumentuj
vypíchnutým okem ...s4
Zdravím všechny příznivce vycházejícího slunce. Ono s těmi letadly, které tak skvělým způsobem zdevastovaly chloubu americké pacifické flotily, je to trochu složitější a zejména Američané jsou doslova posedlí výzkumem i těch nejmenších detailů. Fotky Fuchidovy B5N2 pocházejí z filmového záběru a byly pořízeny až v roce 1942 během náletů na Cejlon. Z archivních materiálů vyplývá, že B5N2 nebyly NMF, ale měly jakýsi žlutošedý nádech cca FS *3440. Faktem je, že během výcviku byly vypadala letadla jinak, protože kamufláže na ně byly nastříkány až těsně před odjezdem na ten fajn výlet na Havaj. Banzai!
Nó tak to je parááááda.s3 Ta stříbrná se mi jeví jako možná.To bylo schéma používané v Číně. Jinak, kdo viděl nový
americký jedinečný a nepřekonatelný filmeček "Pearl Harbour" tak se ani nemůže
divit,že vznikají chybky. O dvoudilném barevném dokumentu uvedeném v nedávno v české televizi ani nemluvě. Fascinovalo mně jak neustále "japonské" Dauntlesy bombardovaly Pearl H.s8 Klucí nezbývá než se obrátit na kolegu Ferkla nebo Padára.To jsou klucí šikmookí
5) 28.12.2001 -
Libor Malý B5N Kate s čísly na křídlech
Pánové, díky za příspěvky. Jistě, zmotal jsem to, Fučida měl mít na spodku číslici "1" a né "8". Kamile, ty Aeromastery mám a podle nich má být "1" v blíže nespecifikované pozici na spodku obou křídel. Před časem se mi dostala do rukou US publikace o Pearlu, bohužel si již nepamatuji název ani autora. V informacích, které jsem z ní vytěžil, je uvedeno následující: zvláštností u Kate, které nesly torpéda, byly rozměrné číslice na spodku obou křídel. Číslice byly pozůstatkem ze dnů výcviku a sloužily k identifikaci jednotlivých pilotů. O dvě strany dál se ale dočtete, že ty Kate, které byly určeny k nesení torpéda, měly tyto číslice jen na spodku levého křídla (!?). Mezi fotkami je i kus křídla sestřelené Kate s číslem "5" (možná je to snímek o kterém hovoří Mirek K.), ale je to evidentně křídlo pravé. Takže zase máme několik možností (bohužel). Jo, a Fučida, si prý vzpomněl, že v době výcviku byla jeho Kate v NMF s červenými ocasními plochami - SOP i VOP, které byly opatřeny žlutými pruhy. Přesně takto je nakreslena v Profilu č.141, avšak zase pro změnu tam nemá černý cowling a i ty čísla na spodku chybí. Před útokem byla tato Kate kamuflována zelenou na horních plochách a červenožlutý marking prý zůstal jen na SOP, takže i VOP by měla být zezhora zelená a ne červená. Z toho dále teoreticky vychází, že spodek zůstal v NMF-Aeromaster píše že byl světle šedý. Takže je zde dalších několik dilemat?!?!