Fit test Special Hobby malý Plastic Planet malý Válka
Forum plastikových modelářů
Témata  |  Přidej nové téma  |  Galerie modelářů  |  Fit test / Stavba  |  Nový editor  |  Nápověda
Topics  |  Start new topic  |  Model gallery  |  Kit fit test / kit build                  
 
Plastic Planet velký   Special Hobby velký



denní zobrazení: 115918 / today visits: 115918

 Slovo autor  
Řadit     příspěvků na stránku      

ZOBRAZENÍ: HTML
74) 04.09.2015-06:45  -  Ladik_2    L 410 Turbolet

Během letu žádné větší technické problémy nebyly, pouhé drobnosti. Nicméně byl troška problém se stáním, neb éro stálo na křivo. Nastoupila korekce ...aby ho dali do roviny...


 


http://www.letectvi.cz/letectvi/Article77645.html


 


 

73) 01.09.2015-09:12  -  Mirek_2    L 410 Turbolet

Včera se vrátila z MAKSu, snad se mi podaří získat nějaké info co a jak bylo..

72) 01.09.2015-09:00  -  master.x    L 410 Turbolet

Já bych tam podvěsil boxy na kufry pod křídla, proč překonstruovávat celé letadlo když na to není zkonstruované, nebo vlečený kufřík jako u Fh 104. s 46

71) 31.08.2015-19:38  -  chocholouš    L 410 Turbolet
L-410 s prodlouženou přední částí – „nosatá“


Provoz letadel L-410 v Československu a i v Evropě přinášel nové poznatky. Například doprava zaměstnanců firmy Volkswagen z Ml. Boleslavi (vlastně z Prahy) do Braunschweigu ukázala, že je-li v letadle více jak patnáct cestujících, je problém s uložením jejich zavazadel, vezmou-li si více, než příruční tašku. Nevím sice, co tito lidé každý týden vozili k nám a potom zase zpátky do Německa, ale ta velká zavazadla jsem viděl na vlastní oči. Nejspíše si vozili i jídlo na celou dobu, vodu na pití a toaletní papír. Nicméně konstruktéři v LETu odmítali uvažovat o řešení tohoto problému, protože přece –


„…je to letadlo na krátké tratě a zavazadlový prostor je dostačující…“


V roce 1990 nicméně při konstrukci L-410UVP-E20 udělali objemnější zavazadlový prostor, na přání tehdejšího dealera (dánská společnost Czecho Handel) dokonce i přístupný pouze z druhé strany trupu, aby cestující už po odbavení nepřišli se zavazadly a jejich nakladači do styku pro případ, že jejich nakládání by se časově sešlo s nástupem cestujících. Tento nový zavazadlový prostor měl ale chybu – omezení na max. 150 kg zavazadel, protože tento vzadu umístěný prostor měl nepříznivý vliv na zadní centráž.


A tak si dodnes pamatuju na některé z letů do Brauschweigu s letounem L-410AB OK-ADR (ex OK-AZB): Sedl jsem si na pravé pilotní sedadlo a mezi ním a první dvojicí sedaček naskládali zavazadla skoro až do výše mojí hlavy. Já vím, bylo to proti předpisům, ale přál bych vám vidět, co někteří Němci dělali, když to vypadalo, že jejich zavazadla nedokážeme nenaložit…


Léta ubíhala, v Kunovicích se objevili noví majitelé z Ameriky. To je téma na samostatný článek, nicméně omezme se tu na problém zavazadlových prostorů. Nedostatečnost zavazadlových prostorů L-410 byla asi jedna z prvních věcí, kterých si na letadle všimli a tak konstrukci zadali jejich zvětšení, mimo jiné taky pro potřebu zvýšení objemu pro uvažovanou cargo verzi L-420.


 


nosata_02


 


Podařilo se tak prosadit prodloužení nosové části letadla a zároveň snížení podlahy tohoto předního „zavazadelníku“, protože jeho dosud malá světlá výška byla dalším souvisícím problémem. Ve zvětšeném objemu pak bylo dostatek místa i na více zavazadel, i na bloky elektro a navigace. „Čumák“ se tak musel „zgruntu“ překonstruovat a nastaly dílčí pevnostní problémy pro případ, že by tento prostor měl víka z obou stran, tak jako původní. On si totiž někdo pamatoval, že zrušení jednoho z vík při vývoji L-410UVP-E v roce 1985 neprošlo, protože nebylo ze země možno dosáhnout až na druhou stranu. Osobně jsem pak musel na maketě předvést, že při snížené podlaze průměrná postava na druhou stranu docela dobře dosáhne. To jsem musel ale udělat zcela soukromě, abych proti sobě nepopudil někoho z bývalých kolegů konstruktérů.


 


nosata_01


 


Majitelé tuto problematiku „tlačili“ dopředu, byli asi toho názoru, že to lze „sfouknout“ za krátkou dobu. Jak se pak později ukázalo při konstrukci a stavbě křídla na jejich „Loadmaster“, naše sestavovací a ostatní přípravky jim připadaly zbytečné a hlavně drahé. Pomocí čeho se pak později neúspěšně pokoušeli sestavovat trup tohoto letadla v Albany, měli pak možnost se přesvědčit někteří naši zaměstnanci přímo na místě. „Loadmaster“ pak dopadl velmi podobně, jako americká privatizace LETu Kunovice…


Nutno přiznat, že naši aerodynamici byli velmi opatrní a prosadili si letové zkoušky na ověření vlivu nové nosové části na vlastnosti a výkony. Jak se později ukázalo, velmi prozíravě.


V továrně byl v té době odstaven jeden letoun neprodaný L-410UVP-E20 (v.č.932730), zalétaný v lednu 1993 jako OK-150, s předběžně přidělenou poznávací značkou pro přelet OK-YDB. Zákazníkem měla být africká společnost Starwelt, nicméně prodej těchto několika letounů se nakonec neuskutečnil. V roce 1996 bylo rozhodnuto, že letoun bude provozovat továrna pro vlastní potřebu a předvádění, nový zálet byl proveden v září 1997 s „novým“ výrobním číslem 972730 a zabudovanou klimatizací, jejíž absence byla na mnoha letadlech zákazníky kritizována.


Na tomto stroji bylo v polovině roku 1999 rozhodnuto namontovat maketu nové přední části trupu. Na stávajícím „čumáku“ byly vytvořeny úchytné prvky pro ocelovou kostru laminátové makety. Tyto práce probíhaly na hale Repase od poloviny srpna roku 1999. S ohledem na poměrně velkou plochu nové přední části z nevodivého materiály panovaly obavy ze zvýšeného výskytu statické elektřiny a následným poškozením bloků navigace v této části. 10. září 1999 byla třídílná laminátová kapotáž s výřezem pro příďový podvozek poprvé namontována, o den později byla motorová zkouška bez kapotáže, o další dva dny měření elektrovýstroje v přední části trupu. Majitel Fred Ayres byl hrubě nespokojen s postupem prací a vyhrožoval prý blíže neurčenými sankcemi pro konstrukci.


Zajímavé je, že mezitím byl tento letoun prodán Kendrick Investments Ltd., Port Louis, Mauritius.


První zálet se tak postupně posouval až na polovinu září onoho roku, tentokrát s poznávací značkou OK-CDB. První zkušenosti byly uspokojivé, ale pak už nastoupila zkušebnická rutina. Po změření základních výkonů se přistoupilo k jednomotorovým letům včetně pokračujících vzletů s jedním motorem. Protože se vlastně jednalo o modifikaci L-420, bylo potřeba je zkoušet s výkonem motorů M-601F. Za tím účelem bylo pro tyto lety vyřízeno povolení od výrobce motorů létat na vyšších režimech. A tam se přišlo na to, že při jednomotorových letech vybočená nová větší přední část trupu kromě zvýšeného odporu způsobuje „lepení“ směrovky (držení směrového kormidla ve vychýlené poloze bez přispění pilota). Na začátku roku 2000 byla proto realizována a odzkoušena úprava kýlu a směrového kormidla, spočívající v celkovém zvětšení směrové ploch směrem nahoru.


 


nosata_03


 


Zřejmě ve snaze ukázat majiteli vstřícnost a zdárný postup prací, bylo tehdy několik trupů zkráceno o přední část.


Počátek roku 2000 už ale byl ve znamení počínajících finančních potíží amerického majitele LETu a tak „long nose“ musel ustoupit do pozadí. Mám zato, že letové zkoušky nakonec nebyly oficiálně uzavřeny ani s kladným, ani se záporným výsledkem. Na konci dubna byla laminátová kapotáž a všechny upevňovací prvky demontovány a letadlo uvedeno do původního stavu. Během května byly provedeny opravy a úpravy nátěru a 9. června 2000 pod provozovatelem Eagle Air letoun odlétá přes Brno a Sofii dále do Afriky. Později nesl poznávací značku 5H-HSA a poslední zprávy hovoří o jihoafrické značce ZS-OXR a provozovateli Air Malawi.


 


nosata_04


 


Tak skončily pokusy řešit nedostatečnost zavazadlových prostorů „čtyřistadesítky“ a zůstalo jen několik nepříliš kvalitních fotografií. Protože tenkrát nebyl k dispozici další letoun L-410, byl učiněn pokus nafotit letové obrázky z továrního Čmeláka OK-YKD. Značný „nesoulad“ rychlostí obou letadel způsobil, že jsme se asi půl hodiny „naháněli“ mezi Buchlovem a Uherským Brodem (seděl jsem tehdy na předním sedadle Z-37-2 a za mnou tehdejší tovární fotograf Pavel Lukeš), nicméně výsledky nebyly příliš uspokojivé.


Albert Orlita


Únor 2010


70) 31.08.2015-16:04  -  Martin Decarli    L 410 Turbolet

Aha,


tak to i litalo!


Měl nějaké speciální označení? Jaký to byl rok?


 

69) 31.08.2015-15:40  -  Martin     L 410 Turbolet

Mam jenom obavy, aby se to v Kunovicich necertifikovalo podle EASA postupu a potom se vyroba neprestehovala na vychod.Snad k tomu nedojde!

68) 31.08.2015-14:02  -  ladik_2    L 410 Turbolet

Nejen nelétající, ale i létající...bylo zkoušeno v letu a posléza odloženo.


Pokud vím, tak přední zavazadlák je rozdělen na dvě části. V té přední části může mýt max 130 kg, v té zadní 170 kg, takže celkově max.300 Kg.

67) 31.08.2015-12:41  -  Martin Decarli    L 410 Turbolet

Ten cumák mi neva...to viš, 40 let sme všichni zvyklý na jeden krásný elegantní tvar....Dle mne se k L410 dá přirovnat elegancí jen japonskej MU2


 


Ale jde o to kolik to zvýši nákladni prostor! A že bude o takovouto "konverzi" zájem!


Jestli si dobře pamatuju tak v té firemní publikaci z asi 1995 už ten dlouhý čumák je...a tušim že byla nekdy v té době i neletajicí maketa s dlouhým čumákem z laminátu, bo se pletu


 


Jinak nevedel jsem o té airzoneTV, sou tam zajimavý videa

66) 31.08.2015-12:10  -  Karel    L 410 Turbolet

dlouhý nos je divný

65) 31.08.2015-10:12  -  Ladik_2    L 410 Turbolet

Selfíčko


 


https://www.youtube.com/watch?v=1c2VRDFPL4w


 

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  
Skoč na stránku:
Přidej odpověď do diskuse / Reply to this topic
Je potřeba provést autorizaci
Váš e-mail / your e-mail:
K provedení autorizace není potřeba registrace ani heslo, stačí jeden klik. Autorizaci potvrdíte kliknutím na odkaz, který bude zaslán do Vaší emailové schránky. Pokud se e-mail neobjeví ve složce 'přijatá pošta' zkontrolujte spam koš svého mailboxu. Vaši e-mailovou adresu můžete použít pro autorizaci více zařízení.

Your device is currently unauthorized. No registration or password is needed; only one click is enough to be authorized. The authorization link will be sent to your mailbox. Follow instructions sent via the e-mail. If no message appears please check your mailbox spam folder. Your e-mail address can be used for more device.
Autorizací souhlasíte s pravidly a zásadami fóra



Nápověda

Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?".

K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu, po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi. 3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na příspěvek.

Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu (povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd)

Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:


Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu):
1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový"
2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480.
3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE)
5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V)
6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze.


UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
  • Pro odesílání příspěvků nebo zakládání témat je nutná autorizace.
  • Základním tématem fóra je plastikové modelářství a věci s ním související. Příspěvky na základní téma i jakékoli jiné téma budou tolerovány při dodržení zákonných norem, pravidel mezilidské slušnosti a těchto pravidel a zásad.
  • Příspěvky pište spisovným jazykem, který lze prokládat slangovými výrazy. Vulgární příspěvky a příspěvky obsahující sprostá slova nebudou akceptovány.
  • Před založením nového tématu si pomocí vyhledávače nejprve ověřte, jestli v minulosti stejné téma nebylo již založeno. Obdobně postupujte před napsáním nového dotazu, protože mohl být za dobu existence fóra již zodpovězen.
  • Respektujte elementární pravidla slušného chování. Můžete vzájemně vyjádřit nesouhlas s názorem druhého, napadání však tolerováno nebude. Stejně tak nebudou tolerovány subjektivní neetické a neslušné výroky směřující na konkrétní osobu nebo skupinu osob. Snažte se vyvarovat slovních narážek. Neprovokujte a nereagujte na provokující příspěvky. Nepřenášejte na fórum své spory mající základ ve vašem soukromém životě či podnikatelské činnosti.
  • Přispívání jednotlivce pod více identitami (nicky) nebo přebírání jmen či identit jiných uživatelů mající za účel např. matení ostatních nebo jejich cílené napadání nebude tolerováno stejně jako příspěvky mající povahu spamu. Za spam je považováno opakované odesílání krátkých či nesmyslných příspěvků bez informační hodnoty, příspěvků s obsahem diametrálně odlišným od ostatních příspěvků v tématu a příspěvků obsahujících převážně „smajlíky“.
  • O nevhodnosti či závadnosti příspěvků v návaznosti na tato pravidla a zásady rozhoduje poskytovatel služby, který si vyhrazuje právo odstranit příspěvky, jejichž obsah je v rozporu s pravidly a zásadami a v krajním případě zamezit uživateli přístup. Poskytovatel služby není povinen dohlížet na obsah příspěvků ani vyhledávat jejich případný protiprávní obsah.
  • Dotazy na poskytovatele služby je možno podávat e-mailem na forum@plasticplanet.cz.
  • Šíření ilegálních kopií knih, publikací, časopisů, zvukových a obrazových záznamů pořízených na přenosná média (např. videokazety, diskety, disky CD nebo DVD) není povoleno. Příspěvky obsahující takové nabídky budou odstraněny.
  • Při publikování fotografií či jiného obrazového materiálu mějte neustále na paměti, že tyto materiály mohou podléhat autorským právům ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon. Případnou právní odpovědnost při porušení autorských práv ponese výhradně uživatel, který takový materiál zveřejnil.
  • Kliknutím na tlačítko „zde“ v autorizačním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, které vstupuje v účinnost 25. května 2018, zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 480/2004 b., o některých službách informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.




1714634695.9694 forum