Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 241218 / today visits: 241218 |
Chtěl sem ještě napsat o zkušenostech s uretanem.
F38 má jiné vlastnosti než F31 i F33,přibližuje se houževnatostí i tvrdostí hmotě ze které se lisují stavebnice.ale trošku se časem kroutí.Třeba korba náklaďáku v TT,nebo kastle trolejbusu v HO se nehnou,ale destička 30x30mm, silná 2 milimetry se mi trošku skroutila .Samozřejmě pomohla horká voda.F 38 používam ,protože s komerčními modely se přeci jenom zachází poněkud drsněji,třeba při různém posílání poštou a pod. ,než s vymazleným soutěžákem nebo vitriňákem.Důvodem jsou taky tenké sloupky oken HO i TT autíček.
Pro klasického kitaře je asi lepší F31 nebo F33.Jsou křehčí než F38,ale s modelem si nikdo mlátit o zem nebude.
Klega používá F 16 i F17, tyto uretany tuhnou o něco rychleji,jinak vlestnosti mají zhruba stejné jako 31 a 33.
To MiG
Našiel som ten odkaz, ale Axon nemá v ponuke, len tie profily a kovové materiály, sorry skleróza.
http://www.artol.sk/showpage.php?name=ev
Skús sa opýtať mailom na SK dovozcu pána Bílka čo spomínal duch, že nemôžeš nájsť kontakt.
Tu je na zastúpenie v CZ, odtiaťto ho mám aj ja.
http://www.axson.cz/www/main.php?type=kontakt&lang=cz
ak budeš mať výsledok tlf. kontak a pod, daj ho do pľacu, nech vedia aj ostatní.
A tu je ešte na dokreslenie niečo o uretanoch všeobecne - FAQ priamo od AXONU keby to niekto prehliadol "šak som hovoril, že je šecko na WEBE"
http://www.axson.cz/www/main.php?type=zajimavosti&lang=cz
To Poetus
suprové fotečky, to sem ešte nežral.
To Luboslav
dobrá práca.
Len na doplnenie ma ešte napadlo.
Ak sa rozhodujete ktorý materiál použiť na odlievanie, majte na pamäti rôzne zmršťovacie vlastnosti, t.j. rozmerovú stálosť materiálov ako sú Polyuretan, EPOXY 1200, ChS 101-104 a ich vlastnosti na ďalšie materiály - farby.
Najlepšie je na tom vlastnosťami samo sebou Polyuretan.
Epoxy - dlhá vytvrdzovacia doba, problém s odparovaním katalyzátora (hovadí vrchné farby Humbrol a spol.),
ChS 101-104 - tuhnutie do 30min., ale pri rôznych pomeroch kat. (ak to robím od oka - tu je tolerancia na pomer miešania väčšia - mení sa hlavne rýchlosť tuhnutia, ale aj rozmerová stálosť, t.j. platí asi taká úmera, že čím presnejší pomer, tým lepšia rozmerová stálosť). Pred objavením Uretanu som radšej odlieval z ChS ako z Epoxydu, a výsledky boli veľmi slušné (Sedačky do modelov ex Verlinden 1/72).
Uretan je ale Uretan, už by som sa k ChS nevrátil.
Pridal som zopár foteček na ilustráciu k tomu čo som tu vypotil.
K 01
- šípky sú bublinky, aj keď som dával pozor a som štecoval. Vľavo je to O.K.
- je vidieť aj obšľahnutý originál leptaný plech. Po začistení zadnej strany na rovnej ploche so šmirglom a vyvŕtaní otvorov je to ako plech, len mäkšie. Dajú sa robiť podobne aj palubovky do cockpitov lietadiel,...
- na tej forme vľavo hore je vidieť prach, to je zrovna tá "spotená" forma, a prach sa na nej veľmi dobra usádza.
K 03
- forma na pásy. Forma je robená presne ako opisoval duch (t.j. na dva krát) a do pôvodného rámčeka stavebnice pomocou plastelíny ako som písal ja.
K 04-06
- spojená forma z obrázku 03. Ak sa zatlačí a zafixuje jemnými gumičkami, spoj nie je vidieť a sám tesní.
K 07
- nádobíčko potrebné na takúto malosériovku. Malá fľaška vpravo je Katalyzátor C21, ale preliaty do menšej nádoby. Pozor.! vľavo je originál nádobka, ak sa z nej minie, a je väčší pomer vzduchu, dochádza ku kryštalizácii kat. a jeho znehodnoteniu. Preto ho treba preliať do menšej nádoby. Takto skladovaný (bez prístupu vzduchu) vydrží hodne dlho. Na flaške je rok 1991 a je O.K.
- Lukopren pastu mám z 1997 a je rovnako O.K.
- malá striekačka (0,5ml) je na malú bielu nádobku, väčšia (5ml) je na tú žltú.
Polyuretan používam AXON F31, ale lepší bude asi ten novší F38.
http://img443.imageshack.us/my.php?image=odlievanie01ex8.jpg
http://img165.imageshack.us/my.php?image=odlievanie02xg8.jpg
http://img402.imageshack.us/my.php?image=odlievanie03mt4.jpg
http://img524.imageshack.us/my.php?image=odlievanie04xi6.jpg
http://img524.imageshack.us/my.php?image=odlievanie05ui7.jpg
http://img217.imageshack.us/my.php?image=odlievanie06xa0.jpg
http://img524.imageshack.us/my.php?image=odlievanie07ee2.jpg
http://img165.imageshack.us/my.php?image=odlievanie08wh1.jpg
http://img165.imageshack.us/my.php?image=odlievanie09lz1.jpg
Omlúvam sa dal som sem takto odkazy, bo som nie schopný to sem vraziť, seč sem prostudoval návod.
Bol by som vďačný niekomu ak to sem nejako vopchá, neviem čo som robil zle, rád sa poučím.
To už je fakt vše
Výtáhl jsem svůj starý příspěvek, doplnil a dám ho sem na hromádku.
Takhle taky dělám dvoudílné formy bez vývěvy.
Pokud chcete Lukopren separovat tak stačí obyčejný krém na ruce.
Zubním kartáčkem rozmatlat do ztracena aby se udělal slabý film, přebytečný krém zůstane ve štětinkách.
Při lití hmoty je dobrý na vyhánění bublin kus drátku ø cca 1 mm, s vyleštěným koncem aby se nepoškodila forma.
Do jemných a dlouhých odlitků lze bez problému vložit strunu jako výztuž (Prod.s funkční mod.cca 15,-/m). I když sedne na dno formy tak zůstane zalitá resinem.
Když potřebujete dostat resin do hloubky formy (stožár, hlaveň) tak stříkačkou s jehlou nebo si z tyčky čistítka na uši tu jehlu vytáhněte nad plamenem a zaražte ji do špičky stříkajdy.
Lukopren v pohodě, jen neberte ten základní je dobrý leda tak na lití dlažby a pod.
Minimálně N Super modrý.
V Praze to vede např.Chemex ve Vysočanech, Axson taky.
Při výrobě formy používám čínský atrapy školních štětců, ty co nemají chlupy ale štětiny. Lukopren “natupuju“do všech detailů a nechám slabou vrstvu chvilku ustát aby vykoukli bublinky, pak doleju zbytek.
Má se lít slabým praménkem a by se netvořily buliny. Zalévám od spodní části a hmotu nechám vystoupat. Pokud se hrkne všechna hmota na model je možný že tím přiklopí i trochu vzduchu.
V některých případech se dá poškozené místo vyříznout, předlohu usadit zpět a znovu zalít.
Zdravím Ondro,já mám formu dělanou tak,že vrstva gumy jdeaž ke kraji rámečku,takže se v dělící rovině dotýká guma jedné půlky formy sdruhou půlkou formy.Nedotýká se sádra,ale guma a potom je možný trošku Formu promačkat.Úplně to stačí na ten zbytek bublinek.
S Axoňáckou gumou nemám skušenosti,ale asi do ní časem pudu.S tím podtlakem při výrobě formy je to jasný,používám tu trpoší vývěvu,je to tak jediný k čemu se dá v modelařině použít.
Možný je že F33 je prodávanej jen v balení 4,5+4,5.Tu F31 sem používal před časem.Teď už jenom F38(beru kanystry) .Můžeš cinknout na dovozce :ACR Czech tel:603140742
HODNĚ ŠTĚSTÍ A SUPR MODELY
To duch:
duchu, jak promackat formu a uvolnit bublinky, kdyz je zmacknuta v sadre? Asi jsem to nejak blbe pochopil. Taky jsem nenasel nikde ten F33. Nemel to byt spise F31? Jako gumu pouzivam silikon Essil113 a forma se nemusi pred litim uretanu separovat. Mam nejake na odlevani vlastnich sroubu, nytu a podobnych serepaticek a tam uz mam snad 100 odliti a stale dobra.
Silikon po namichani vakuuju pomoci lednicaku. Na saci potrubi dam hadicku a jako nadobu pouzivam sklenicku od zavareniny a pruchod je ve vicku. Silikon se "vybuble" a neni tak velky problem s bublinkama. Potom s nim uz normalne pracuji, zhruba jako ty.
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|