Fit test Special Hobby malý Plastic Planet malý Válka
Forum plastikových modelářů
Témata  |  Přidej nové téma  |  Galerie modelářů  |  Fit test / Stavba  |  Nový editor  |  Nápověda
Topics  |  Start new topic  |  Model gallery  |  Kit fit test / kit build                  
 
Plastic Planet velký   Special Hobby velký



denní zobrazení: 113234 / today visits: 113234

 Slovo autor  
Řadit     příspěvků na stránku      

ZOBRAZENÍ: HTML
31) 05.05.10 09:55:36  -  vrtulář    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)

Tak budu pokračovat v dalším "tapetování" tohoto tématu (snad takto vypracované "review" někoho zajímá...)

Ještě k Mosquitům:

První významnější časopisecký článek po roce 1989 o Mosquitech byl tuším v L+K 1992/24.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Nemám ho nyní poblíž, ale vzhledem ke stáří se zde nedají očekávat významnější informace o konci kariéry letounů.


Dvoudílný článek "Dřevěný zázrak" v Československu od M. Irry v HaPM 2003/5-6.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzhledem k známému zájmu autora o toto období celkově velmi zajímavé, kupříkladu poznámky k označování (č. 6, s.6 - zavedení čs. kódů pro veškerou techniku již v květnu 1947 - nikoli až srpen 1947 jak dosud uváděno, rekonstrukce LB 36 patrně jen jako označení tovární dokumentace - vojáky dále prakticky nepoužíváno) či upřesnění seznamu čs. Mosquit.

"V roce 1950 se na letounech prošlých přezbrojením a revizemi objevuje nové zbarvení. Na všech plochách je použita šedomodrá světlá barva, takže označení letounů je provedeno sice stejnými písmeny a čísly, ale v barvě černé. Souběžně s nimi ale ještě sloužily i letouny v původní kamufláži RQAF, které neprošly přezbrojením a revizemi a byly postupně rušeny. Bohužel z dobových dokumentů dostupných ve VÚA Praha vyplývá velmi málo informací o zbarvení nejen Mosquit, ale čs. vojenských letounů obecně, takže v tomto směru jsme odkázáni na černobílé dobové fotografie, údaje dosud publikované a sdělení pamětníků. Např. p. Jaroslav Kvíčala pamatuje kamuflované ůetouny B-36 ještě z roku 1950, kdy podle něho byly na horních plochách s určitostí zbarveny dvěma barvami - šedomodrou a pískovou, tedy zcela odlišně od barev použitých pro kamuflážní schémata RAF. Můžeme sice připustit změnu odstínů "vyšisováním" barev vlivem působení času a povětrnostních vlivů, ale nátěry byly údajně dosti zachovalé. Tuto informaci ponechávám bez komentáře a vrátím se raději k letounům prošlým přezbrojením a revizemi..." (číslo 6, s. 8)


Hmmm, víc (než učinil sám autor) to asi komentovat nelze...


Na obálce časopisu popiska k barevnému bokorysu:
"Letoun IY-4 s.č. RF777 od LP 47 v novém šedomodrém zbarvení, užívaném od r. 1950, přesný odstín barvy bohužel zřejmě dokumentován není."

30) 05.05.10 09:50:13  -  Standa K    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
No tak to je mazec...!

K těm Pe 2 a zastříkaným hvězdám. Domnívám se, že k zastříkání došlo až u nás. Letouny byly totiž přelétnuty před létem 1946 (květen?) sovětskými posádkami a výcvik našich posádek a seznámení s letouny probíhal až v Počernicích (jestli se nepletu, nějak tak jsem to četl) a teprve po létě, někdy v září, byly přelétnuty k útvaru. Mimochodem, právě při výcviku došlo ke ztrátě prvního Pe 2, který měl tenkou tmavou linkou krásně lemované označení na trupu (LV-8 tuším, já ty fotky viděl naposledy o víkendu...:-) a byl na horních plochách krásně světlounký.

Odbočím jen zdánlivě, trochu mě činí neklidným fotka havarované La 5 s bleskem (1946!), o které p. Vraný tvrdí, že byla na horních plochách šedá, na spodních světle modrá a mělo se jednat o barvy, které si ze SSSR mechanici ÚDAJNĚ přivezli v dostatečném množství s sebou spolu s lavočkama. Na té fotce (je v monografii na La 5 od JAPO) je to vážně hodně jiná barva, než na jiných fotkách sytě působící khaki avion. Ty Pe 2 by rozhodně nebyly výjimkou, pokud by byly šedé. I já si stále více myslím, že byly mašiny dvojího zbarvení, některé shora zelené, některé světlejší (šedé...?) a že na nám známých fotkách nejsou ani jedna v podobě, do jaké byly možná některé u nás přestříkány. Na rozdíl od Fíka musím, říct, že naše Pe 2 jsou známy i z velmi kvalitních fotek a právě na těch kvalitních působí dosti světle, stejně tak na detailních záběrech přídě, motorů a pod.

A k tomu UHU. Kdysi jsme na to téma s Martinem Janouškem vyměnili pár mejlů. Nedá mi spát kontrast v sytosti horních barev na poblíž stojícím C 3 s horními barvami na UHU. To UHU má horní plochy o něco světlejší, ne o moc, ale rozdíl tam je. Tak to jen tak na okraj pro polechtání fantazie...:-)))))

Ten přehled Pe 2 zkusím připravit.
29) 05.05.10 09:15:50  -  Petr K    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
pro MK : dostanu se k tomu až  o víkendu (snad)
28) 05.05.10 09:08:50  -  Fík    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Na ruském webu www.airforce.ru je barevná (nikoli kolorovaná) fotka Pe-2 někdy z roku 1947. Je dost kontrastní i dobře barevná. Také byla na titulní stránce slovenské publikace o Pe-2. Zkuste si tuto fotografii v nějakém programu odbarvit a bude vám hned jasné, jak byly naše péčka zbarvená. Ono totiž sehnat kvalitní fotku našich péček je dost těžké. Na těch nejlepších se tyto mašiny jeví tmavé, což odpovídá zelené barvě. Šedou barvou mohla být opravdu přemalována jediná Pe-2, která byla překonvertována na průzkumnou verzi, ale nově zřízeného 47. pzlp se již nedočkala. Tam si ještě společně zalétala Mosquita s novými Migy-15, což je fotograficky dokumentováno.
27) 04.05.10 23:59:41  -  vrtulář    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Jo, v posledním bodě mého příspěvku je jasně chyba, takže než mě někdo sepsuje, musím se sám opravit:
Rudý Letov dělal po válce samozřejmě velké série cvičných "arad" C 2, ovšem ty byly stříbřité. Končilo se v roce 1949 a to byl také ediný významnější typ.
A pak také ještě nějaké kusovky coby rekonstrukční program - zejména junkersy, ovšem to víceméně hned po válce.

Ovšem pak tu ještě máme LB 79, tedy He-219 Uhu.
První kus sestaven v Letově koncem 1950, zalétán v únoru 1951. A kupodivu se zdá, že kamufláž byla khaki / světle modrá a nikoli jednolitá světle šedá!!! Proč se nepokračovalo v krátce předtím nastoupeném trendu (Mosquita a možná i Pe-2)??
26) 04.05.10 22:59:57  -  Martin Janoušek    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)

To se nám rozjela nečekaně zajímavá debata!
Objev zastříkaných hvězd je hodně zajímavá informace, taky jsem si toho nikdy nevšiml. Ale jsou tam a krásně vidět. O tom jakou barvou byly zastříkané asi nemá cenu moc přemýšlet. Klidně už tak mohly přiletět z SSSR, viz. třeba po letech slovenské MiGy-29, na kterých také krásně prosvítají hvězdy. Taky si myslím, že se ta Pe-2 u nás nepřestříkávaly, protože by to stálo spoustu barvy a v podstatě to byl "neperspektivní" typ. Jestli byly nějaké kusy na přelomu čtyřicátých a padesátých přestavěny a přestříkány, to těžko říct protože v podstatě nejsou žádné fotky z té doby.

Chtěl jsem požádat Standu, jestli by nebyl tak ochotný a věnoval studiu tolik času,jestli neudělal nějaký krátký přehled, která mašina mu přijde jako světlá a která tmavá, která má asi lomované kódy, která má černé listy atd. Má v těchto dnech totálně nepřístupný archív, takže moc nepomůžu, ale říkal jsem si, že by z tekového přehledu mohla vypadnout nějaká závislost. Možná.


Ještě mě napadl jeden zdroj informací. Před cca. 3 lety běžel ve zprávách na ČT1 šot o tom, že se nalezl nějaký film o likvidaci nějaké obce v severních Čechách. Točila to armáda a na té vesnici se "vyřádily" všechny druhy vojsk a mj. tam ostrými pumami útočili B-32 (kratičká ukázka v televizi). Nemá náhodou někdo ten dokument?

Dál bych požádal Petra K, jestli by nebylo možné někam na web pověsit tu zmiňovanou fotku sovětských Pe-2 z Avionu 158.

Osobně si myslím, že některé byly zelené a některé šedé, s tím jak postupně výroba přecházela na šedé barvy a k nám mohly přijít z různých výrobních sérií (možná úloženek?).

25) 04.05.10 22:20:39  -  vrtulář    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)

ad Mosquita - díky.
Tak jsem se kouknul do všeho... Moskyty jsem v posledních letech nestudoval, takže jsem přeci jen potřeboval naťuknout...


APKR 33 (rok 1995) - několikadílná monografie typu D.H.98 (Šmýra, Modlitba, Hlobil) - s. 30:
---------------------------------------------------------------------------------------------
"Podle tvrzení některých pamětníků nesla některá Mosquita po generálních opravách, zhruba po roce 1950, na horních a bočních plochách nátěr šedofialovou barvou RLM 75 Grauviolett a světlemodrou barvou na plochách spodních. Další prvky výsostného označení zůstaly zřejmě zachovány stejně jako v případě Pe-2, které nesly obdobný nátěr. Zda byla takto překamuflována všechna československá Mosquita, nebo jen část upravených a přezbrojených LB-36 se nepodařilo autorům zcela spolehlivě zjistit."

(asi zbytečné dodávat, že příslušné foto zde není)
v této souvislosti je nicméně pochopitelné, že v přehledové tabulce je u letounu MM430 poznámka:
"Po opravě v dubnu 1950 dostal jednobarevný nátěr (stříbrný?)"


Pajer, M.: Křídla pro vítězství a poválečnou obnovu, Svět křídel 2004 - s. 684:
---------------------------------------------------------------------------------------------
"Pravděpodobně byly na letounech i po revizích obnoveny původní britské popisky, i když stroje byly celé opatřeny světlešedou barvou, doplněnou předpisově černým trupovým označením s bílým lemem a kokardami s bílým lemem, vrtulové kužely mohly být pak pravděpodobně černé (na příklad LB-36 MM430). Toto nové zbarvení se objevuje v roce 1950 na letounech prošlých přezbrojením, technickými úpravami a revizemi, kdy se na všech plochách aplikovala světle šedá (světle šedomodrá ?) barva. Souběžně s nimi ale ale ještě sloužily i letouny v původní kamufláži RAF, které neprošly přezbrojením ani revizemi a byly postupně rušeny. Zcela

nepochybně jsou doloženy dva letouny, které byly novým šedým nátěrem opatřeny - B-36 "JX-7" (PZ247) z 13.7.1950 i B-36 "IY-4" (RF777) z 9.10.1950, a to fotodokumentací k nehodám obou letounů v uvedené dny.


navíc foto s. 664
Letoun "IY-7" (MM430)


Rajlich, J.: Na nebi hrdého Albionu, 6. díl, Svět křídel 2005:
---------------------------------------------------------------------------------------------
s. 577 - popiska k barevnému bokorysu "IY-4" (RF777) - kresba J. Máče:
"Ve finální fázi svého používání čs. letectvem byl celý opatřen světle šedomodrým zbarvením na všech plochách (přesný odstín není znám)."

na s. 491 pak opět foto "IY-7" (MM430)
("Dne 5. ledna 1950 tento stroj havaroval při přistání ve Kbelích pro poruchu hydraulického systému, následkem čehož se zavřel nezajištěný podvozek. Osádka ve složení rt. S. Žižka - čet.asp. J. Kučera vyvázla bez šrámů a letoun putoval do opravy.")

další foto pak předchozí na s. 490
detailní foto na příď neznámého letounu s dvěma pózujícími letci - popiska upozorňuje na celošedé zbarvení
ostatně asi i letouny použité při natáčení filmu Únos v roce 1952 (snímek dole) by asi povětšinou měly být šedé...


 

Takže shrnuto:
- ty dva snímky LB-36, o kterých původně mluvil Standa K, jsou patrně ty z Albionu 6 (detail a celý pohled na MM430)
- dle Pajera by ovšem měly být fotograficky zdokumentovány i další dva stroje
- chtělo by to zkouknout film Únos - zde by měla být statující Mosquita s nějvětší pravděpodobností také celošedá /plus žraločí tlamy :) /
- zdá se, že ani u Mosquit není odstín barvy stoprocentně jist - opět asi jen pamětníci (prvotní "hrubá" informace o zbarvení v APKR)
- já bych - na rozdíl od S.K. - docela i věřil, že to mohla být ve skutečnosti "02" (právě podle té "světlosti")
- Rudý Letov nebyl po válce finalistou letadlové výroby, odtud nelze hledat žádnou analogii

24) 04.05.10 09:37:12  -  jirka    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Ta mosquita jsou třeba v Rajlichově šestém "Na nebi hrdého..." nebo v posledním Pajerovi, vše od nakladatelství Svět křídel. V obojím je nejen většina dostupných fotek na mosquita, ale i na zmíněné Pe 2. Jo, a stříbrné mosquito nebyl modní výstřelek, takto už létalo v Anglii. Část produkce mosquit nebyla kamuflovaná, ale šla do stříbřenky.
23) 04.05.10 06:59:22  -  bask    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Pro vrtuláře: Foto přestříkaného Mosquita jsem určitě někde viděl. Tuším, že to bylo v APKR v seriálu o Mosquitech, mělo také jinou výzbroj. Mohu to upřesnit až po víkendu, část archívu mám na chatě.
22) 04.05.10 04:16:59  -  Patrik Prga    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
To Petr: Ale prdlačky. KP-1 byl stříbrný. "Módní" barva té doby něco jako výstřelek, stejně jako Spitfire.
Ty RLM02 Mosquita byla až později.
1  2  3  4  5  6  7  8  
Skoč na stránku:
Přidej odpověď do diskuse / Reply to this topic
Je potřeba provést autorizaci
Váš e-mail / your e-mail:
K provedení autorizace není potřeba registrace ani heslo, stačí jeden klik. Autorizaci potvrdíte kliknutím na odkaz, který bude zaslán do Vaší emailové schránky. Pokud se e-mail neobjeví ve složce 'přijatá pošta' zkontrolujte spam koš svého mailboxu. Vaši e-mailovou adresu můžete použít pro autorizaci více zařízení.

Your device is currently unauthorized. No registration or password is needed; only one click is enough to be authorized. The authorization link will be sent to your mailbox. Follow instructions sent via the e-mail. If no message appears please check your mailbox spam folder. Your e-mail address can be used for more device.
Autorizací souhlasíte s pravidly a zásadami fóra



Nápověda

Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?".

K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu, po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi. 3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na příspěvek.

Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu (povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd)

Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:


Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu):
1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový"
2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480.
3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE)
5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V)
6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze.


UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
  • Pro odesílání příspěvků nebo zakládání témat je nutná autorizace.
  • Základním tématem fóra je plastikové modelářství a věci s ním související. Příspěvky na základní téma i jakékoli jiné téma budou tolerovány při dodržení zákonných norem, pravidel mezilidské slušnosti a těchto pravidel a zásad.
  • Příspěvky pište spisovným jazykem, který lze prokládat slangovými výrazy. Vulgární příspěvky a příspěvky obsahující sprostá slova nebudou akceptovány.
  • Před založením nového tématu si pomocí vyhledávače nejprve ověřte, jestli v minulosti stejné téma nebylo již založeno. Obdobně postupujte před napsáním nového dotazu, protože mohl být za dobu existence fóra již zodpovězen.
  • Respektujte elementární pravidla slušného chování. Můžete vzájemně vyjádřit nesouhlas s názorem druhého, napadání však tolerováno nebude. Stejně tak nebudou tolerovány subjektivní neetické a neslušné výroky směřující na konkrétní osobu nebo skupinu osob. Snažte se vyvarovat slovních narážek. Neprovokujte a nereagujte na provokující příspěvky. Nepřenášejte na fórum své spory mající základ ve vašem soukromém životě či podnikatelské činnosti.
  • Přispívání jednotlivce pod více identitami (nicky) nebo přebírání jmen či identit jiných uživatelů mající za účel např. matení ostatních nebo jejich cílené napadání nebude tolerováno stejně jako příspěvky mající povahu spamu. Za spam je považováno opakované odesílání krátkých či nesmyslných příspěvků bez informační hodnoty, příspěvků s obsahem diametrálně odlišným od ostatních příspěvků v tématu a příspěvků obsahujících převážně „smajlíky“.
  • O nevhodnosti či závadnosti příspěvků v návaznosti na tato pravidla a zásady rozhoduje poskytovatel služby, který si vyhrazuje právo odstranit příspěvky, jejichž obsah je v rozporu s pravidly a zásadami a v krajním případě zamezit uživateli přístup. Poskytovatel služby není povinen dohlížet na obsah příspěvků ani vyhledávat jejich případný protiprávní obsah.
  • Dotazy na poskytovatele služby je možno podávat e-mailem na forum@plasticplanet.cz.
  • Šíření ilegálních kopií knih, publikací, časopisů, zvukových a obrazových záznamů pořízených na přenosná média (např. videokazety, diskety, disky CD nebo DVD) není povoleno. Příspěvky obsahující takové nabídky budou odstraněny.
  • Při publikování fotografií či jiného obrazového materiálu mějte neustále na paměti, že tyto materiály mohou podléhat autorským právům ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon. Případnou právní odpovědnost při porušení autorských práv ponese výhradně uživatel, který takový materiál zveřejnil.
  • Kliknutím na tlačítko „zde“ v autorizačním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, které vstupuje v účinnost 25. května 2018, zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 480/2004 b., o některých službách informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.




1715669991.2881 forum