Témata | | | Přidej nové téma | | | Galerie modelářů | | | Fit test / Stavba | | | Nový editor | | | Nápověda | ||
Topics | | | Start new topic | | | Model gallery | | | Kit fit test / kit build | ||||||
denní zobrazení: 113234 / today visits: 113234 |
Tak budu pokračovat v dalším "tapetování" tohoto tématu (snad takto vypracované "review" někoho zajímá...)
Ještě k Mosquitům:
První významnější časopisecký článek po roce 1989 o Mosquitech byl tuším v L+K 1992/24.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Nemám ho nyní poblíž, ale vzhledem ke stáří se zde nedají očekávat významnější informace o konci kariéry letounů.
Dvoudílný článek "Dřevěný zázrak" v Československu od M. Irry v HaPM 2003/5-6.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Vzhledem k známému zájmu autora o toto období celkově velmi zajímavé, kupříkladu poznámky k označování (č. 6, s.6 - zavedení čs. kódů pro veškerou techniku již v květnu 1947 - nikoli až srpen 1947 jak dosud uváděno, rekonstrukce LB 36 patrně jen jako označení tovární dokumentace - vojáky dále prakticky nepoužíváno) či upřesnění seznamu čs. Mosquit.
"V roce 1950 se na letounech prošlých přezbrojením a revizemi objevuje nové zbarvení. Na všech plochách je použita šedomodrá světlá barva, takže označení letounů je provedeno sice stejnými písmeny a čísly, ale v barvě černé. Souběžně s nimi ale ještě sloužily i letouny v původní kamufláži RQAF, které neprošly přezbrojením a revizemi a byly postupně rušeny. Bohužel z dobových dokumentů dostupných ve VÚA Praha vyplývá velmi málo informací o zbarvení nejen Mosquit, ale čs. vojenských letounů obecně, takže v tomto směru jsme odkázáni na černobílé dobové fotografie, údaje dosud publikované a sdělení pamětníků. Např. p. Jaroslav Kvíčala pamatuje kamuflované ůetouny B-36 ještě z roku 1950, kdy podle něho byly na horních plochách s určitostí zbarveny dvěma barvami - šedomodrou a pískovou, tedy zcela odlišně od barev použitých pro kamuflážní schémata RAF. Můžeme sice připustit změnu odstínů "vyšisováním" barev vlivem působení času a povětrnostních vlivů, ale nátěry byly údajně dosti zachovalé. Tuto informaci ponechávám bez komentáře a vrátím se raději k letounům prošlým přezbrojením a revizemi..." (číslo 6, s. 8)
Hmmm, víc (než učinil sám autor) to asi komentovat nelze...
Na obálce časopisu popiska k barevnému bokorysu:
"Letoun IY-4 s.č. RF777 od LP 47 v novém šedomodrém zbarvení, užívaném od r. 1950, přesný odstín barvy bohužel zřejmě dokumentován není."
To se nám rozjela nečekaně zajímavá debata!
Objev zastříkaných hvězd je hodně zajímavá informace, taky jsem si toho nikdy nevšiml. Ale jsou tam a krásně vidět. O tom jakou barvou byly zastříkané asi nemá cenu moc přemýšlet. Klidně už tak mohly přiletět z SSSR, viz. třeba po letech slovenské MiGy-29, na kterých také krásně prosvítají hvězdy. Taky si myslím, že se ta Pe-2 u nás nepřestříkávaly, protože by to stálo spoustu barvy a v podstatě to byl "neperspektivní" typ. Jestli byly nějaké kusy na přelomu čtyřicátých a padesátých přestavěny a přestříkány, to těžko říct protože v podstatě nejsou žádné fotky z té doby.
Chtěl jsem požádat Standu, jestli by nebyl tak ochotný a věnoval studiu tolik času,jestli neudělal nějaký krátký přehled, která mašina mu přijde jako světlá a která tmavá, která má asi lomované kódy, která má černé listy atd. Má v těchto dnech totálně nepřístupný archív, takže moc nepomůžu, ale říkal jsem si, že by z tekového přehledu mohla vypadnout nějaká závislost. Možná.
Ještě mě napadl jeden zdroj informací. Před cca. 3 lety běžel ve zprávách na ČT1 šot o tom, že se nalezl nějaký film o likvidaci nějaké obce v severních Čechách. Točila to armáda a na té vesnici se "vyřádily" všechny druhy vojsk a mj. tam ostrými pumami útočili B-32 (kratičká ukázka v televizi). Nemá náhodou někdo ten dokument?
Dál bych požádal Petra K, jestli by nebylo možné někam na web pověsit tu zmiňovanou fotku sovětských Pe-2 z Avionu 158.
Osobně si myslím, že některé byly zelené a některé šedé, s tím jak postupně výroba přecházela na šedé barvy a k nám mohly přijít z různých výrobních sérií (možná úloženek?).
ad Mosquita - díky.
Tak jsem se kouknul do všeho... Moskyty jsem v posledních letech nestudoval, takže jsem přeci jen potřeboval naťuknout...
APKR 33 (rok 1995) - několikadílná monografie typu D.H.98 (Šmýra, Modlitba, Hlobil) - s. 30:
---------------------------------------------------------------------------------------------
"Podle tvrzení některých pamětníků nesla některá Mosquita po generálních opravách, zhruba po roce 1950, na horních a bočních plochách nátěr šedofialovou barvou RLM 75 Grauviolett a světlemodrou barvou na plochách spodních. Další prvky výsostného označení zůstaly zřejmě zachovány stejně jako v případě Pe-2, které nesly obdobný nátěr. Zda byla takto překamuflována všechna československá Mosquita, nebo jen část upravených a přezbrojených LB-36 se nepodařilo autorům zcela spolehlivě zjistit."
(asi zbytečné dodávat, že příslušné foto zde není)
v této souvislosti je nicméně pochopitelné, že v přehledové tabulce je u letounu MM430 poznámka:
"Po opravě v dubnu 1950 dostal jednobarevný nátěr (stříbrný?)"
Pajer, M.: Křídla pro vítězství a poválečnou obnovu, Svět křídel 2004 - s. 684:
---------------------------------------------------------------------------------------------
"Pravděpodobně byly na letounech i po revizích obnoveny původní britské popisky, i když stroje byly celé opatřeny světlešedou barvou, doplněnou předpisově černým trupovým označením s bílým lemem a kokardami s bílým lemem, vrtulové kužely mohly být pak pravděpodobně černé (na příklad LB-36 MM430). Toto nové zbarvení se objevuje v roce 1950 na letounech prošlých přezbrojením, technickými úpravami a revizemi, kdy se na všech plochách aplikovala světle šedá (světle šedomodrá ?) barva. Souběžně s nimi ale ale ještě sloužily i letouny v původní kamufláži RAF, které neprošly přezbrojením ani revizemi a byly postupně rušeny. Zcela
nepochybně jsou doloženy dva letouny, které byly novým šedým nátěrem opatřeny - B-36 "JX-7" (PZ247) z 13.7.1950 i B-36 "IY-4" (RF777) z 9.10.1950, a to fotodokumentací k nehodám obou letounů v uvedené dny.
navíc foto s. 664
Letoun "IY-7" (MM430)
Rajlich, J.: Na nebi hrdého Albionu, 6. díl, Svět křídel 2005:
---------------------------------------------------------------------------------------------
s. 577 - popiska k barevnému bokorysu "IY-4" (RF777) - kresba J. Máče:
"Ve finální fázi svého používání čs. letectvem byl celý opatřen světle šedomodrým zbarvením na všech plochách (přesný odstín není znám)."
na s. 491 pak opět foto "IY-7" (MM430)
("Dne 5. ledna 1950 tento stroj havaroval při přistání ve Kbelích pro poruchu hydraulického systému, následkem čehož se zavřel nezajištěný podvozek. Osádka ve složení rt. S. Žižka - čet.asp. J. Kučera vyvázla bez šrámů a letoun putoval do opravy.")
další foto pak předchozí na s. 490
detailní foto na příď neznámého letounu s dvěma pózujícími letci - popiska upozorňuje na celošedé zbarvení
ostatně asi i letouny použité při natáčení filmu Únos v roce 1952 (snímek dole) by asi povětšinou měly být šedé...
Takže shrnuto:
- ty dva snímky LB-36, o kterých původně mluvil Standa K, jsou patrně ty z Albionu 6 (detail a celý pohled na MM430)
- dle Pajera by ovšem měly být fotograficky zdokumentovány i další dva stroje
- chtělo by to zkouknout film Únos - zde by měla být statující Mosquita s nějvětší pravděpodobností také celošedá /plus žraločí tlamy :) /
- zdá se, že ani u Mosquit není odstín barvy stoprocentně jist - opět asi jen pamětníci (prvotní "hrubá" informace o zbarvení v APKR)
- já bych - na rozdíl od S.K. - docela i věřil, že to mohla být ve skutečnosti "02" (právě podle té "světlosti")
- Rudý Letov nebyl po válce finalistou letadlové výroby, odtud nelze hledat žádnou analogii
Nápověda |
Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři
příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň
emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?". |
K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu,
po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi.
3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na
příspěvek. |
Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu
(povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd) |
Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC: Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu): 1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový" 2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480. 3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE) 5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V) 6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze. |
UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
|