Fit test Special Hobby malý Plastic Planet malý Válka
Forum plastikových modelářů
Témata  |  Přidej nové téma  |  Galerie modelářů  |  Fit test / Stavba  |  Nový editor  |  Nápověda
Topics  |  Start new topic  |  Model gallery  |  Kit fit test / kit build                  
 
Plastic Planet velký   Special Hobby velký



denní zobrazení: 16053 / today visits: 16053

 Slovo autor  
Řadit     příspěvků na stránku      

ZOBRAZENÍ: HTML
11) 30.04.10 14:12:53  -  Petr K    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)

v ruských pramenech se však objevuje i to, že k nám dodané Pe-2 byly dodány nikoli přímo z výroby, ale že byly staženy od bojových útvaru. Jestli se dobře pamatuji, tak i v našich novějších pramenech se objevuje to, že na dodaných mašinách bylo dost vidět, že už je někdo používal.  Z Janečkova kabinetu však existuje i fotka, kde je rozdíl mezi tonalitou vrchních ploch CB-32 a S-97 minimální. Osobně šedým (modrošedým) B-32 a CB-32 moc nevěřím. 

10) 30.04.10 14:04:40  -  vrtulář    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)

Tak v onom posledním díle ze série článků týmu Vachlamov - Orlov z roku 1999 jsou k poválečnému období už jen víceméně útržkovité poznámky. Autoři konstatují, že třebaže v té době byla k dispozici relativně široká paleta barev, tak kamuflážní schéma se začalo zjednodušovat na jednolitý nátěr všech ploch či na kombinaci dvou barev pro horní / spodní plochy.

Na druhou stranu letouny Tu-2 vyráběné v roce 1950 měly na horních plochách opět tříbarevnou kamufláž jako bylo pro bombardéry předepsáno v roce 1943!!! - tedy světle kávovou, zelenou a tmavě šedou (převážně v lesklých odstínech barev určených pro kovové povrchy A-21g / A-24g / A-32g, nicméně tam, kde se nestříkalo na kov, to byly barvy ze série AGT).


K těm novým šedým:

Někdy brzo po válce se přestala používat známá světle modrá (modrošedého odstínu) barva AMT-7 (M = matovaja) / AGT-7 (G = glancevaja) / A-28m / A-28g (doplňkové indexy jsou jasné, že) a byla pro spodní plochy vyvinuta barva podobná, ovšem nyní pod indexem AMT-16, resp. A-36m pro kovové povrchy (plus lesklé varianty). Označovala se světle šedo-modrá (tedy na rozdíl od AMT-7 více šedá než modrá...)
 

A právě toho se týká další střípkovitá informace:
Stíhačky Lavočkin La-11 vyráběné závodem č. 21 byly v období 1948 - 1950 stříkany jednolitě právě tímto odstínem. Existovala ještě barva stejného odstínu označená PF-36m, což byl "pentaftalevoj emalj". Dá se tedy očekávat, že podobné to asi bylo pro první proudové Jaky a MiGy


Musím ale říci, že ten článek až tak pořádně prostudován (a hlavně pečlivě přeložen) nemám, takže to jsou jen takové poznámky "z voleje". Budu se muset na to kouknout pořádně...

9) 30.04.10 13:17:54  -  Standa K    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Hmmm, no tak to je vážně zajímavé.

Co to tedy bylo za šedou, kterou měl ten Jak 17, co byl k nám dodán jako vzor pro zvažovanou seriovou výrobu? Předpokládám, že to byla stejná barva, jaká byla v SSSR i na Jakách 15 nebo třeba MiGách 9...???

Bez zajímavosti není ani jedna La 7, která lítala na horních plochách šedá a na spodních světle modrá (bílá 11, jestli se nepletu). Také poměrně slušná anomálie. Celkem by mě zajímalo, jestli takové zbarvení ta lavočka dostala až u nás, nebo s ním už přilítla...

Pěkné srovnání barev umožňují fotky Janečkovo kabinetu z padesátých let. Pe 2 na nich má horní plochy v naprosto jiné tonalitě (výrazně světlejší) než poblíž stojící La 7, který patrně bude khaki avion. A to je fotografováno při špatném osvětlení ve stínu interiéru hangáru! Minimálně na tomto Pe 2 to musela být dosti světlá barva, přesto ale stále zůstává slušným kontrastem ke spodním ještě o dost světlejším plochám.
8) 30.04.10 12:51:51  -  vrtulář    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)


Několik poznámek k tématu:


Asi poprvé se šedomodrý B 32 od tandemu Šorel - Velc objevil v monografii ABC (jaro roku 1985, ročník tuším 29, číslo 16). V prvním vydání knihy Letadla čs. pilotů (dvoudílném, byly to podlouhlé knížečky z edice OKO nakladatelství Albatros) byl ještě zelený. Další vydání (rok 1986) již tedy šedomodrý. A tak to bylo převzato Bílkem pro návod přebalu Airfixu.

Kdysi jsem zamýšlel kontaktovat pana Šorela, abych se dozvěděl, proč taková změna a na základě jakých informací. Pak k tomu už jaksi nedošlo, p. Šorel odešel z médií nejspíš do důchodu. Nyní mi tedy p. Janoušek toto pozadí dodatečně osvětlil.

Ono to totiž ta šedomodrá byla u Šorela krajně podivná věc. Je nutno zmínit, že právě autoři Šorel - Velc naopak v 80. letech dosti dlouho setrvávali na kamufláži našich lavoček (a vůbec sovětských stíhaček, viz návody kitů La-5FN a Jak-3) v kombinaci zelená - hnědá, i když již od roku 1980 byla v L+K "oficiálně" (na základě shody pamětníků) publikována u "povstaleckých" La-5FN našeho pluku šedošedá kamufláž  - třebaže tehdy to bylo ještě komentováno, že jako v rámci VVS se jednalo nejspíše o poměrně výjimečnou záležitost. A najednou B 32 jako šedomodrá!!!

Pokud by v pozadí bylo dodatečné přestříkávání jako tomu bylo o Mosquit (někdo hovoří o "šedofialové" barvě a to na VŠECH plochách), pak asi později - koncem 40. let, takže by se to patrně netýkalo období, ve kterém letouny nosily známý emblém v intencích znaků perutí v Británii (s husitskými motivy bývalé 311. perutě). Tyto stroje by měly být ještě v původních "sovětských" barvách.

Používání standardních kamufláží sovětských útočných letounů v období těsně koncem války a prvních poválečných letech je pro mne dosti záhadné. Podle některých publikovaných informací (Vachlamov, Orlov - seriál v M-chobbi 1999) byl na začátku roku 1945 vydán další předpis, který barvil do kombinace AMT-11 šedomodrá / AMT-12 tmavě šedá prakticky vše (Il-2, Pe-2, strategické bombardéry, ale i Po-2). Je ovšem otázkou, zda se skutečně tento příklon k šedé rozšířil. Sami autoři to komentují, že rozšíření bylo daleko menší než v případě schémat z roku 1943. Vliv končící války se již projevoval. Je však nicméně zajímavé, že při následném zjednodušení kamufláže na jedinou barvu na horních plochách se naopak nejvíce připomíná zelená AMT-4, resp. na kovové plochy je to A-24m či A-24g (logické by bylo pokračovat v nastoupeném trendu šedých..., nebo když už nebylo nebe zakouřené od válečného požáru, nebylo to třeba...?)

Z publikovaných fotografií našich B 32 opravdu na první pohled vyplývá dosti velké spektrum tonality barvy na horních plochách. Jak dosti tmavá, tak světlejší (otázkou je, zda to není jen efekt sluncem ostře nasvíceného letounu). Ovšem šedomodrá AMT-11 by podle mne tak tmavá rozhodně být "nedokázala" v žádném případě (viz světlejší barva na kamufláži našich lavoček), tak pak jedině AMT-12 tmavě šedá. No a s tonálním projevem zelené AMT-4 mám taky určité přetrvávající problémy... buď je to nějaká podivná "měňavá" barva nebo je vše trochu jinak...

Modrá spodních ploch je AMT-7. Bohužel do článku v L+k v roce 1989 se vloudila tisková chyba a od té doby občas koluje "AMT-17" (zejména to bylo v článcích v PKR z poloviny 90. let...)


Postřeh o zbarvení konců vrtulových listů je zajímavý. Obecně je známo, že Sověti konce listů nezvýrazňovali, i když dle vzpomínamých autorů Vachlamov - Orlov tomu tak na konci války už začalo být. Tohle by v souvislosti s našimi "peškami" stálo za hlubší rozbor.

Jo a někde jsem snad četl, že ač Pe-2 dodány v roce 1946, jednalo se ještě o výrobu z konce války. Rusové se asi rádi zbavovali neperspektivních přebytků...

Co na tuto debatu Michal Dub (autor článku na SIGu čs. letectva)?

7) 29.04.10 15:08:34  -  Standa K    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Variace byly i v oblasti písmen a čísel na trupu. Některé to měly bez lemu, jiné zase s tenkým lemem.

Otázkou také je, zda z ruska nedorazily jak mašiny shora šedé, tak i shora zelené.

To je prostě peklo...


6) 29.04.10 13:10:51  -  Michael Janoušek    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
První, kdo přišel se šedo variantou byl pan Šorel v jedné ze svých neopakovatelných mutací knihy Letadla československých pilotů. Na jedné besedě před mnoha lety pak posluchače ujišťoval, že mluvil s člověkem, který je u nás přestříkával. Když se podíváte na fotky českých Pe-2, všimněte si, že většina z nich má černé listy vrtulí se žlutými špičkami, ale sem tam nějaká je má prokazatelně světlejší, stejné jako horní plochy a bez žlutých špiček. Třeba na fotkách z návštěvy z návštěvy gen. Svobody je to jasně vidět. Podle mého by to mohjly být ty přestříkané. A pokud vím, tak v žádném našem muzeu lechy nejsou. Škoda.
5) 29.04.10 13:01:13  -  Damir    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)

To slowdive: thanks. Libi mi se varianta z AMT11.

V CR jeste zije nejaki pilot B-32? Nekde zustal kousek plecha z B-32? V srotistu muzeuma Vyskov jsem vydel dost casti letadel, myslim ze byli kouski Il-2.. Mozne neco zustalo z B-32?

4) 29.04.10 12:09:47  -  Standa K    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
A pokud by to byla teda kombinace šedá na horních plochách a modrá na spodních, tak by se jednalo o barvy AMT11/17...? Tyto odstíny sověti po válce na svých letounech používali? Nebo to byly ještě jiné odstíny šedé a spodní modré?
3) 29.04.10 10:34:01  -  slowdive    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Jo, ještě doplním... ten Olomoucký měl na boku LV-3.
2) 29.04.10 10:26:23  -  slowdive    Ceskoslovensky Pe-2 (B-32 a CB-32)
Damire, na to je těžká odpověď. Pe2 létaly v původních sovětských barvách a přestříkány na horních plochách českoslovensou khaki avion (jak k tomu došlo u Il2) podle dostupných údajů nebyly. Převážně se mluví o sovětské zelené. Vzhledem k tomu, že letouny byly dodány až po válce, mohly na horních plochách nést i barvu šedou, kterou byly v SSSR v té době letouny (včetně Pe2) také stříkány (takto například dorazil prokazatelně do ČSR i Jak 17). Takže je to na zvážení. Osobně se přikláním k té šedé (světle modrá vespod je jasná) vzhledem k rozsahu, v jakém se tehdy v SSSR na letounech používala. Přesné odstíny vyčteš z dostupných vzorníků.

Mimochodem, i mosquita po přestavbách na německou výzbroj létala v barvě šedé... Tu ale dostala až v Rudém Letově.
1  2  3  4  5  6  7  8  
Skoč na stránku:
Přidej odpověď do diskuse / Reply to this topic
Je potřeba provést autorizaci
Váš e-mail / your e-mail:
K provedení autorizace není potřeba registrace ani heslo, stačí jeden klik. Autorizaci potvrdíte kliknutím na odkaz, který bude zaslán do Vaší emailové schránky. Pokud se e-mail neobjeví ve složce 'přijatá pošta' zkontrolujte spam koš svého mailboxu. Vaši e-mailovou adresu můžete použít pro autorizaci více zařízení.

Your device is currently unauthorized. No registration or password is needed; only one click is enough to be authorized. The authorization link will be sent to your mailbox. Follow instructions sent via the e-mail. If no message appears please check your mailbox spam folder. Your e-mail address can be used for more device.
Autorizací souhlasíte s pravidly a zásadami fóra



Nápověda

Vítejte na stránce Diskuse. Chcete-li vznést jakýkoli nový dotaz, klikněte na tlačítko "Přidej nové téma" . Vyplňte ve formuláři příslušné údaje (povinné údaje jsou: Jméno, Předmět, Dotaz). Pokud chcete, aby Vám odpovědi chodily zároveň emailem, zaškrtněte si políčko "posílat odpovědi emailem?".

K prohlížení jednotlivých témat použijte nabídku "Témata". Tabulka s tématy zobrazuje čtyři základní údaje: 1) Název tématu, po kliknutí na danné téma se zobrazí všechny příspěvky k tomuto tématu. 2) Autor příspěvku, po kliknutí odešlete e-mail autorovi. 3) Reakce zobrazuje počet reakcí (odpovědí) na příslušné téma. 4) Datum určuje datum vložení, popřípadě poslední reakce na příspěvek.

Odpověd (reakci) na téma provedete vyplněním formuláře Přidej odpověď do diskuse v detailu danného tématu (povinné údaje jsou: Jméno nebo značka, Předmět - doplněno automaticky, Odpověd)

Postup vkládání fotek do diskuse z vlastního PC:


Postup vkládání fotek do diskuse z jiného serveru (fotografie již umístěné v Internetu):
1) stránka diskuze musí být ve formátu "nový editor" (volba zcela vpravo v menu v záhlaví stránky). Pokud je zde napsáno "starý editor" kliknutím na nápis se přepneme na "nový"
2) fotka, kterou chceme vložit do diskuse musí mít svou vlastní URL adresu, tzn., že musí být umístěná někde na webu. Doporučená velikost 640x480.
3) URL adresu vkládané fotky zkopírujeme(CTRL+C) 4)klikneme na ikonu zeleného stromu v prostřední řadě čtvrtá zprava (INSERT/EDIT IMAGE)
5) do řádku IMAGE URL napíšeme (vložíme) adresu fotky (CTRL+V)
6) kliknutím na "insert" vložíme fotku do prohlížecího pole. Pokud je adresa napsána správně, fotka se zobrazí a vyskočí dialogové okno v angličtině. Dáme "ok". Pokud chceme přidat další fotky opakujeme body 2-6. Kliknutím na tlačítko "odeslat" se fotka vloží do diskuze.


UPOZORNĚNÍ
Pravidla a zásady pro uživatele diskusního fóra plastikových modelářů
Níže uvedenými pravidly a zásadami se řídí všichni přispěvatelé, čtěte je proto pozorně. V případě jejich porušení riskujete smazání příspěvku nebo zamezení přístupu. Za obsah příspěvků a z něj plynoucích možných důsledků odpovídá výhradně jejich pisatel.
  • Pro odesílání příspěvků nebo zakládání témat je nutná autorizace.
  • Základním tématem fóra je plastikové modelářství a věci s ním související. Příspěvky na základní téma i jakékoli jiné téma budou tolerovány při dodržení zákonných norem, pravidel mezilidské slušnosti a těchto pravidel a zásad.
  • Příspěvky pište spisovným jazykem, který lze prokládat slangovými výrazy. Vulgární příspěvky a příspěvky obsahující sprostá slova nebudou akceptovány.
  • Před založením nového tématu si pomocí vyhledávače nejprve ověřte, jestli v minulosti stejné téma nebylo již založeno. Obdobně postupujte před napsáním nového dotazu, protože mohl být za dobu existence fóra již zodpovězen.
  • Respektujte elementární pravidla slušného chování. Můžete vzájemně vyjádřit nesouhlas s názorem druhého, napadání však tolerováno nebude. Stejně tak nebudou tolerovány subjektivní neetické a neslušné výroky směřující na konkrétní osobu nebo skupinu osob. Snažte se vyvarovat slovních narážek. Neprovokujte a nereagujte na provokující příspěvky. Nepřenášejte na fórum své spory mající základ ve vašem soukromém životě či podnikatelské činnosti.
  • Přispívání jednotlivce pod více identitami (nicky) nebo přebírání jmen či identit jiných uživatelů mající za účel např. matení ostatních nebo jejich cílené napadání nebude tolerováno stejně jako příspěvky mající povahu spamu. Za spam je považováno opakované odesílání krátkých či nesmyslných příspěvků bez informační hodnoty, příspěvků s obsahem diametrálně odlišným od ostatních příspěvků v tématu a příspěvků obsahujících převážně „smajlíky“.
  • O nevhodnosti či závadnosti příspěvků v návaznosti na tato pravidla a zásady rozhoduje poskytovatel služby, který si vyhrazuje právo odstranit příspěvky, jejichž obsah je v rozporu s pravidly a zásadami a v krajním případě zamezit uživateli přístup. Poskytovatel služby není povinen dohlížet na obsah příspěvků ani vyhledávat jejich případný protiprávní obsah.
  • Dotazy na poskytovatele služby je možno podávat e-mailem na forum@plasticplanet.cz.
  • Šíření ilegálních kopií knih, publikací, časopisů, zvukových a obrazových záznamů pořízených na přenosná média (např. videokazety, diskety, disky CD nebo DVD) není povoleno. Příspěvky obsahující takové nabídky budou odstraněny.
  • Při publikování fotografií či jiného obrazového materiálu mějte neustále na paměti, že tyto materiály mohou podléhat autorským právům ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon. Případnou právní odpovědnost při porušení autorských práv ponese výhradně uživatel, který takový materiál zveřejnil.
  • Kliknutím na tlačítko „zde“ v autorizačním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, které vstupuje v účinnost 25. května 2018, zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 480/2004 b., o některých službách informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.




1715642268.8245 forum